Articole

Sfaturi utile

Marimea unei biciclete

Vineri, 31 Ianuarie 2014
Ce inseamna exact marimea la o bicicleta si cum ne alegem marimea corecta. Acestea sunt mereu intrebari care ne vin in minte, intr-adevar, de multe ori prea tarziu.

Vedem tot timpul biciclete mai lungi sau mai scurte, sei indreptate cu varful in sus sau in jos, brate de angrenaj mai lungi sau mai scurte, dar trebuie sa realizam ca pozitia pe bicicleta, marimea,  nu ne-o alegem noi. Ea este data de inaltimea noastra, de lungimea trunchiului sau al picioarelor,  de greutate, de tipul de bicicleta pe care il folosim, de cat de sportivi suntem.

Singura componenta care se modifica in functie de parametrii nostri este CADRUL. Toate celelalte sunt la fel pentru orice bicicleta, infiferent ca este marimea S, M sau XXXXXL.

Geometria cadrelor s-a modificat de-a lungul timpului, mai ales in ultimii ani. De la cea clasica, cu top-tube-ul (teava de sus) paralela cu solul, s-a ajuns la cele sloping (top-tube-ul inclinat spre inapoi), pe urma s-a revenit la cele clasice. Tevile se ingroasa si se subtiaza mereu, in functie de trend si de tehnologii brusc descoperite (marketing). Aceleasi  tevi iau diverse forme, chipurile sa sporeasca rigiditatea, rezistenta, frumusetea.

Dar pana la urma, oricum ne-ar arata bicicleta, tot marimea potrivita este cea care ne va face sa ne simtim bine pe ea si sa dam maximum de randament.

Fiecare producator are un tabel de marimi. Acolo el va sugera fiecarui potential cumparator care este marimea potrivita inaltimii lui. Bineinteles ca toate aceasta sugestie este relativa. Unii se simt mai bine pe cadre mai mici altii pe cadre mai mari. In ambele cazuri, pozitia corecta se poate ajusta, in niste limite, din pipa (tija de ghidon), tija de sa, pozitia seii si lungimea angrenajului.

Marimea bicicletei si o idee asupra a cum ne calculam pasii.

Pentru a ne face mai bine intelesi vom da ca exemplul bicicleta cu cadru clasic, cu top-tube-ul paralel cu solul.

- in cazul unei marimi alese corect, tija de sa ar trebui sa fie scoasa aproximativ 20cm. APROXIMATIV. In aceasta pozitie ar trebui sa va suiti pe sa, sa puneti calcaiele pe pedale si daca piciorul este intins complet, fara a va intinde/lasa cand pedalati usor inapoi, inseamna ca v-ati gasit pozitia aproape corecta (de aici se pot face ajustari de cativa milimetri, nu mai mult, in functie de fiecare in parte si de proba aleasa).

-Saua are 2 tije metalice sau de carbon prin care este prinsa de tija de sa. Aceasta prindere trebuie sa fie pe mijloc (+- cativa mm). Deci vazuta din profil, tija este pe jumatatea seii

-Lungimea bratelor de angrenaj trebuie sa fie in functie de inaltimea persoanei  sau de tipul de bicicleta (road, mtb,TT).

-Ghidonul trebuie sa fie pe specificul fiecaruia. Latimea umerilor si inaltimea sportivului sunt oarecum direct proportionale cu latimea ghidonului. Niciodata un sportiv mic nu se va simti bine cu un ghidon extrem de lat si invers.

-Inaltimea ghidonului: daca v-ati ales cadrul potrivit ar trebui sa nu aveti nevoie de niciun distantier intre cadru si pipa. Aceasta este bine pt ca lipsa unui distantier inseamna rigiditate sporita.

-Lungimea pipei (tijei de ghidon) este aleasa in functie de lungimea trunchiului, a bratelor si a preferintelor, important este sa putem respira cum trebuie si sa nu ne doara spatele.

Marimea bicicletei si consecintele unei alegeri corecte.

Bicicleta este facuta sa pedalezi, sa obtii viteza prin forta proprie. Bicicleta este ca o unealta. Daca vei folosi “unealta” potrivita tie, atunci totul va deveni mai usor. Atunci cand pedalati, trebuie sa fiti constienti ca nu doar impingeti in pedale ci ca si trageti de ele (daca aveti pantofi cu prindere). Daca faceti acest lucru corect si aveti o marime corect aleasa la bicicleta, ar trebui sa performati mai bine.

Tot cand mergeti pe bicicleta trebuie sa fiti constienti ca orice balans al corpului, orice miscare in lateral a trunchiului sau genunchilor, oricat de obositi sunteti, nu inseamna nimic altceva decat pierdere de energie. Cand va ridicati in picioare, sprint sau pe deal, greutatea corpului trebuie sa cada exact pe pedale, nu lasata pe ghidon sau pe spate. Corpul trebuie sa ramana fix si toata forta transmisa in picioare, nu in lateral. La o bicicleta cu o marime nepotrivita tie, miscari ce ar trebui sa para naturale vor deveni fortate, deloc la indemana. Ok, ne vom obisnui in timp, dar doar atat. Randamentul dat va fi mereu limitat.

Deci fiti atenti la marimea bicletei voastre. Nu spuneti niciodata “lasa ca merge si asa”.

Aboneaza-te si cele mai noi stiri vor pedala catre inbox-ul tau