Articole

Echipament

Noul DURA-ACE

Vineri, 05 August 2016
Din meniu: synchro shifting, power meter, frâne hidraulice, nou profil al roților și conectare wireless


Shimano a anunțat recent lansarea DURA-ACE R9100. Cicliștii au căutat dintotdeauna combinația câștigătoare între greutate, rezistență și fiabilitate și la mai mult de 150 de ani de la dezvoltarea primelor componente pentru biciclete Shimano reușește să stabilească noi standarde lansând cel mai avansat grup Shimano de până acum.


Conceptul din spatele noului DURA-ACE R9100 a fost examinarea și îmbunătățirea fiecărei componente în parte pentru a minimiza pierderea de energie dintre efortul pe care un ciclist îl depune și performanța pe care o obține. Astfel fiecare componentă a noului grup este proiectată să funcționeze cu maximă eficiență în combinație cu celelalte componente ale sistemului.


Sistem personalizabil cu Di2


Noul DURA-ACE R9100 adoptă un sistem dezvoltat inițial de Shimano pe componentele de mountain bike și anume “Synchronized Shifting”, caracteristică ce permite controlul ambelor schimbătoare prin apăsarea unui singur buton. În special în competiții posibilitatea de a face greșeli este direct proporțională cu numărul de decizii pe care ciclistul trebuie să le ia. Cu cât va avea mai puțin stres în acest sens cu atât va face mai puține greșeli și va fi mai eficient. Vor fi disponibile două moduri de schimbare sincronizată:

  • Full SHIMANO Synchronized Shift – schimbătorul față reacționează pe baza schimbărilor făcute de schimbătorul de spate. Asta înseamnă în esență că odată acest mod activat nu mai este nevoie de două manete separate de schimbător, cele două butoane de pe o singură manetă controlând ambele schimbătoare.
  • Semi SHIMANO Synchronized Shift: schimbătorul spate reacționează pe baza schimbărilor făcute de schimbătorul față schimbând pe următorul pinion potrivit în funție de schimbarea pe care ciclistul a efectuat-o în față.

Schimbătorul față (FD-R9150, 104g)și spate (RD-R9150, 204g) sunt compacte și proiectate pentru a proteja schimbarea vitezelor în cazul unei căzături, fiind pentru prima dată când tehnologia Shadow va fi implementată de Shimano pe un schimbător spate de șosea.


Sistemul Di2 poate fi conectat prin Bluetooth la computer, telefon sau tabletă, iar cu ajutorul aplicației E-TUBE pot fi făcute setări și poate fi personalizat sistemul în funcție de utilizator. Ultima  versiune E-TUBE (2.11.1) permite de asemenea salvarea profilului individual de rider prevenind astfel situația în care sistemul trebuie reprogramat de la 0 pentru fiecare antrenament sau cursă.


Ambele versiuni, electronică și mecanică, vor avea la dispoziție frâne hidraulice pe disc sau frâne pe jantă și implicit manete dedicate acestora. Seria va fi completată cu toată gama de componente pentru contratimp și triatlon.


Schimbarea mecanică vede și ea îmbunătățiri substanțiale mai ales în ce privește viteza de reacție a schimbătoarelor. O nouă structură a schimbătorului față și schimbător spate direct mount low profile Shadow reduc foarte mult efortul necesar pentru a schimba vitezele. Greutatea celor două componente este de 69g (FD-R9100-F) respective 158g (RD-R9100).


În ce privește pinioanele a fost adăugată o nouă combinație, 11-30 HYPERGLIDE, pentru a acoperi toate categoriile de cicliști și trasee.


Angrenajul pedalier a fost redesenat păstrând doar la prima vedere aspectul actualului FC-9000. Are în continuare brațe HOLLOWTECH II mai late însă decât cele ale vechiului grup și foaie mare HOLLOWGLIDE. A crescut însă rigiditatea și transferal de putere este mai eficient deși s-au mai câștigat 7g față de precedentul model.


Cinci combinații de foi vor fi disponibile (50-34T, 52-36T, 53-39T, 54-42T, 55-42T) și șapte lungimi de brațe între 165 și 180mm. Greutate: 609g (50-34T), 621g (53-39T).


Având în vedere trend-ul în ce privește metodele de antrenament o noutate importantă este opțiunea unui power meter integrat în angrenajul pedalier. FC-R9100-P este primul angrenaj cu măsurare a puterii produs de Shimano și unul din cele mai precise instrumente de acest gen utizând tehnologii preluate de la bikefitting.com, o companie deținută de Shimano și specializată în instrumente de măsurare și setare a poziției optime pe bicicletă. Sistemul de măsurare a puterii se poate conecta cu ușurință la diverse dispozitive și măsoară puterea dezvoltată de fiecare picior în parte precum și cadența de pedalare.


ROȚILE – UN NOU NIVEL DE PERFORMANȚĂ


Există două elemente care pot încetini un ciclist: frecarea cu aerul și inerția. Roțile DURA-ACE R9100 sunt proiectate pentru a combate aceste elemente printr-o aerodinamică îmbunătățită și rezistență redusă la înaintare. Avem jante de 28mm lățime pe care sunt dezvoltate roti C60 și C40 din carbon ultra-light. Gama Dura-Ace este completată de roțile C24 oferind astfel posibilitatea cicliștilor de a alege între trei înălțimi diferite (60mm, 40mm și 24mm). Apoi fiecare din aceste roți este disponibilă în variantă clincher, tubular sau tubeless, cu quick release sau ax E-thru de 12mm.


FRÂNELE


La nivel Dura-Ace sunt disponibile două opțiuni de frâne – mecanice sau hidraulice. Manetele hidraulice cu Di2 (ST-R9120/70) încorporează și rezervorul pentru ulei oferind în același timp o poziție ergonomică a mâinii similară cu cea oferită de manetele pentru frâne mecanice (ST-R9100/50).  Cicliștii care vor alege schimbarea electronică pot opta pentru modul multi-shift fie printr-un comutator on/off de pe manetă fie prin aplicația E-TUBE cu care pot realiza și alte setări ale sistemului.


Frânele mecanice au față de cele hidraulice dezavantajul că sunt influențate de condițiile meteo, dar în rest au o putere de frânare incredibilă pentru greutatea lor. Forma cleștilor a fost modificată pentru a permite utilizarea unor anvelope de până la 28C iar rigiditatea este cu 43% mai mare decân la modelul precedent.


Per ansamblu noul grup DURA-ACE R9100 oferă un sistem de transmisie îmbunătățit reducând foarte mult pierderile de energie la nivelul fiecărei componente, o schimbare a vitezelor performantă fie că vorbim de cea electronică sau de cea mecanică, performanțe optime de frânare și eficiență din punct de vedere aerodinamic. Dacă adăugăm și primul angrenaj cu power meter integrat de pe piață putem spune că noul Dura-Ace va fi unul din cele mai avansate sisteme create de Shimano în întreaga sa istorie.


Componentele grupului Shimano DURA-ACE R9100 vor fi disponibile la începutul anului 2017.

Aboneaza-te si cele mai noi stiri vor pedala catre inbox-ul tau